En fot i och en fot ur hästvärlden.

Jag har ju (som kanske inte sagts här) haft en egen häst och ridit sen jag skulle fylla 6 men då jag fick avliva min häst -09 har jag inte haft en egen så jag hjälper ett äldre par med deras 3 ardennrar och anser mig ha hyfsad god kunskap om diverse saker i hästen, helt fullärd blir man väl aldrig.

I alla fall, den ena har haltat nu i 3 dagar och det gör ont i mig varje gång jag ser han när han går. Och idag kom då amatör hovslagaren (alltså inte utbildad) och skulle kolla på hästen som halta. Till att börja med så på pekar han och ungefär övervakar mig (känns det som) när jag håller på med hästarnas mat. Sen när jag ska ta in dom och säger att det kan ta lite tid så går gubben ut och ska hjälpa till tycker han (då han sa innan att hästarna springer så fort dom ser han) då det syns TYDLIGT att jag håller den halta hästen i grimman och de andra två börjar springa runder och bocka och ha sig när jag står där mitt i allt detta med en häst som haltar och vill springa i ren panik men kan inte.
Där finns jag, försöker hålla mig lugn med en tanke om att hästarna kan springa rätt över mig som ett jävla ånglok och gubben jagar likt förbannat fortfarande på dom. Dock gick det bra då hästen bara råkade trampa på min halva fot, som tur va stod han inte länge och jag hann inte få ont. Dock slutar det inte där.

När alla hästarna är inne och den skadade ska undersökas så tar jag grimskaft och tänker att det är bäst att stå igång för jag vet hur han är i boxen + att klämningsrisken inte är lika stor. Nej, då tror inte gubben att jag kan få ut han därifrån. Men HA!! Där överbevisa jag honom allt.
Då förklarar han att han ska ge antibiotika till hästen och frågar om jag vet hur man ska ge det. Jag svara på vad jag har sett på kliniken där jag hjälpte till + att min mamma har gjort en sån kurs och har lite koll.

Nej, då har jag fel (enligt honom), den ska sättas i fettsvålen vid manken. Då tappa jag allt om honom! Då fick jag nog på riktigt!!
Kom och läxa upp mig för jag är kort men va så jävla säker på att jag har erfarenhet av hästar i alla former!! Sen finns det en anledning till varför man ska ha utbildning för att spruta hästar(!!) även för att sko dom! Som läxa inte upp mig för jag är kort och icke-hästkläd!!

Välkommen till 2012 där man inte behöver höja rösten eller ta till våld för att få förtroende eller tillit till en häst, gubbfan!!! :@
Och vem fan jagar på hästar när där finns en människa bland dom?! Hur dom får man bli? IDIOT!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0